*به خبرگزاری حوزه خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
امکانات سایت
نام :   
ایمیل :   

نمای حوزه



 استانها, پربازدیدها , استانها فارس    شماره خبر: ٣٤٦٧١١     ١٨:٠٥ - 1393/04/31     زعام اقتصادی خود را به دست غیرمسلمانان نسپاریم ارسال به دوست     نسخه چاپي


  زعام اقتصادی خود را به دست غیرمسلمانان نسپاریم

  زعام اقتصادی خود را به دست غیرمسلمانان نسپاریم 


  در شرع اسلام این اجازه داده نشده است که غیرمسلمان زمام اقتصادی مسلمانان را به دست گرفته و گردش و رشد اقتصادی آنان را هدایت نماید. 

 

به گزارش خبرگزاری حوزه از شیراز، آیت‌الله علی شیخ موحد، در جمع نمازگزاران شیرازی در حرم مطهر شاهچراغ (ع)، طی سخنانی اظهار کرد: در تفسیر توحید باید به چهار بعد قبول حاکمیت خدا، اجرای احکام الهی، نفی حکومت طاغوت و دموکراسی توحید توجه کرد.

وی با معرفی بعد اول به عنوان اصل اعتقادی توحید و بعد شناختی مبتنی بر آیه لاموثر فی الوجود الا الله، اظهار کرد: این بعد از توحید بدان معناست که حکم از آن خداست و شاید بسیاری از گرفتاری های مسلمانان در مسئله توحید از این مسئله است.

مسئول حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جهاد کشاورزی فارس با تأکید بر قبول حاکمیت خدا و رد حاکمیت غیرخدا، افزود: اصولا طاغوت شخص نیست، بلکه حکومت غیرخدا و حکومت  انسان بر انسان است و اگر انسانی بدون وابستگی به دستگاه الهی بخواهد حاکم شود در اصطلاح شیعه و حتی اهل تسنن طاغوت است.

آیت‌الله شیخ موحد با اشاره به آیاتی از سوره بقره معروف به آیه الکرسی، خاطرنشان کرد: آنچه می خوانیم که "والذین کفروا اولیائهم الطاغوت" به این معناست که هر حکومت غیر خدا بر انسان، طاغوت است و سبب می شود که انسان از نور الهی به ظلمت برگردد و هر حکومتی که منصوب به خداست حکومت الله است که این اصل از مسائل بسیار مهم در توحید است.

این استاد حوزه و دانشگاه با معرفی بعد دوم توحید به عنوان بعد سازندگی، تصریح کرد: اگر انسان بر اساس اصل دوم دستور را از خدا بگیرد، این انسان ساخته می شود و اگر از غیر خدا دستور بگیرد، به مرزهای سعادت دست نمی یابد.

آیت‌الله شیخ موحد، با اشاره به بعد سوم توحید به عنوان بعد تربیتی، گفت: بعد سوم توحید، بازدارندگی آن است، چرا که توحید امری و تئوری خیالی نیست و توحید این نیست که انسان تنها بگوید اشهد ان لا اله الا الله و بعد اتفاقی نیفتد و بازدارندگی وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به اعتقاد شیعه که توحید بعد بازدارندگی دارد و به واسطه توحید حکومت غیرخدا پذیرفته نشده و نباید کافر یا غیرمسلمان بر مسلمان حاکم شود، افزود: در اسلام این اجازه داده نشده که غیرمسلمان زمام اقتصادی مسلمانان را به دست گرفته و گردش و رشد اقتصادی آنان  را هدایت نماید.

عضو جامعه روحانیت مبارز شیراز تصریح کرد: باید دانست که مفهوم توحید در اسلام چیست؟ در زمان طاغوت و مبارزه انقلابی با شاه حرف این بود که چرا زمام امور دست بیگانه  و غیرمسلمان است؟

وی به آیاتی از سوره فصلت اشاره کرد و با بیان اینکه اسلام خود عزت دارد، افزود: ما در اسلام چیزی کم نداریم ، چرا زمام را به دست دیگری می دهید؟ معنا ندارد کسی که به توحید اعتقاد ندارد، بر کسی که قائل به توحید است، حاکم شود.

این استاد حوزه با اشاره به حدیثی از امام صادق (ع) که خدا به مؤمن اجازه نداده کاری انجام دهد که ذلیل شود، خاطرنشان کرد: هیچ کس حق ندارد کاری کند که ذلت به دنبال آن باشد؛ عزت از آن خدا و مؤمنان است.

وی با بیان اینکه دشمن در طول تاریخ به دنبال از بین بردن استقلال مسلمانان در ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بوده است، تصریح کرد: لازمه توحید این است که هیچ حکومت غیر مسلمی بر مسلمانان حاکم نشده و ذلتی برای مسلمانان اتفاق نیفتد.


 


خروج




يکشنبه ٠٤ اسفند ١٣٩٨

 
اوقات شرعی
تصویر برگزیده
گفتگو
بین الملل
گزارش
تازه های نشر

کلیه حقوق برای خبرگزاری حوزه محفوظ می‌باشد.  info@hawzahnews.ir