*به خبرگزاری حوزه خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
امکانات سایت
نام :   
ایمیل :   

نمای حوزه



 اخبار برگزيده, استانها, استانها برگزیده, پربازدیدها , استانها فارس    شماره خبر: ٣٥١٦٣٠     ١٨:٣٥ - 1393/07/12     عضو خبرگان رهبری: ارسال به دوست     نسخه چاپي


  عضو خبرگان رهبری:

  عید قربان روز رهایی از زندان نفس است 


  حوزه / نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان با اشاره به اینکه همه عبادات نوعی هدف تربیتی دارند، گفت: عید قربان، عید تربیت و تزکیه و روز رهایی انسان از زندان نفس است است.  

 

آیت الله احمد بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار «حوزه» در شیراز، درباره فلسفه قربانی در حج اظهار کرد: از آنجا که قانون‌گذار و شارع احکام اسلام، خداوند حکیم است، تمام دستورات و قوانین اسلام بر اساس حکمت وضع شده، هر چند ممکن است ما از بسیاری از علل و حکمت‌های آن آگاه نباشیم.

وی ادامه داد: قربانی کردن حاجیان در روز عید قربان، نمادی از قربانی کردن هواهای نفسانی و ذبح نفس اماره است و منظور خداوند از دستور به ذبح حضرت اسماعیل(ع) به این دلیل بود تا حضرت ابراهیم(ع) در پرتو این عمل، با سرسخت‌ترین و ریشه دارترین عامل تعلّق نفس که حُبّ و دوستی فرزند است، مبارزه کند و با اطاعت از خدای متعال، تعلّق نفسانی را ریشه کن سازد.

نماینده مردم استان فارس در مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: همان‌طور که اطاعت از این دستور نقش تربیتی بزرگی در جهت رهایی از زندان نفس و تعلّقات حضرت ابراهیم (ع) و حضرت اسماعیل (ع) داشته، قربانی کردن حاجیان نیز در واقع نوعی جهاد با نفس در راستای زدودن تعلّقات و وابستگی‌های دنیایی و مادی و رهایی از زندان مال‌پرستی و دنیاطلبی است.

وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن درباره این که خدا به قربانی شما نیاز ندارد و برای خدا تنها تقوای انسان‌ها مهم است، افزود: هدف خداوند از وجوب قربانی در روزعید قربان آن است که حاجیان با پیمودن مدارج تقوا، در مسیر یک انسان کامل قرار گیرند و روز به روز به خدا نزدیک‌تر شوند.

آیت الله بهشتی، خاطرنشان کرد: قربانى کردن درس ایثار و فداکارى، گذشت و آمادگى براى شهادت در راه خدا و کمک به نیازمندان و مستمندان را به انسان‌ می‌آموزد.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف قربانى کردن این است که گوشت آن به مصارفی برسد که هم قربانى کننده از آن استفاده کند و هم قسمتى را به فقیران نیازمند برساند؛ بنابراین گوشت‌های حاصل از قربانی در روز عید قربان در سرزمین مقدس منی باید در درجه اول به مصرف افراد نیازمند آن سرزمین برسد و اگر نیازمندانى در آن روز و در آن سرزمین پیدا نشود، باید آن را به مناطق دیگر حمل کنند و در اختیار نیازمندان قرار دهند.

عضو خبرگان رهبری با توجه به اهمیت حج، در مورد این که امام حسین (ع) حج را نیمه تمام رها کرد، گفت: امام ماندن بیشتر در مکّه را مساوى با بروز خطر جانى براى خود مى‏دانست؛ چنان ‏که در جواب ابن عباس مى‏فرماید«کشته شدن در مکانى دیگر براى من دوست داشتنى‏تر از کشته شدن در مکّه است»

آیت الله بهشتی در پایان یادآور شد: تذکّر این نکته از سوى امام(ع) وجود داشت که نمى‏خواستند حرمت حرم امن الهى، با ریخته شدن خون ایشان شکسته شود، گرچه در این میان گناه بزرگ از آن قاتلان و جنایتکاران اموى باشد.

انتهای پیام/ 


 


خروج




چهارشنبه ٠٩ بهمن ١٣٩٨

 
اوقات شرعی
تصویر برگزیده
گفتگو
بین الملل
گزارش
تازه های نشر

کلیه حقوق برای خبرگزاری حوزه محفوظ می‌باشد.  info@hawzahnews.ir