*به خبرگزاری حوزه خوش آمديد* اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلا
منو اصلی
امکانات سایت
نام :   
ایمیل :   

نمای حوزه



 اخبار برگزيده, گفتگو    شماره خبر: ٣٣٢٧٦٢     ٠٩:٥٣ - 1392/10/01     حوزه روابط جدید در دنیای مجازی را تبیین نمایدنماینده مردم آبادان در مجلس  ارسال به دوست     نسخه چاپي


  حوزه روابط جدید در دنیای مجازی را تبیین نمایدنماینده مردم آبادان در مجلس

  حوزه روابط جدید در دنیای مجازی را تبیین نماید 


  دکتر سعدون زاده گفت: حوزه‌های علمیه و مراکز دانشگاهی ما پایه‌های مکتب روانشناختی مغرب زمین را مورد نقادی و کنکاش قرار دهند. 

 

  دکتر جواد سعدون‌‌زاده نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی و عضو فراکسیون قرآن و عترت مجلس در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار حوزه در تهران، با اشاره به این که تفکر نقاد حوزه  مبتنی بر اسلام ناب و فقه جعفری است، اظهار داشت: حوزه‌های علمیه بایستی در یک تجدید حیات علمی، رنسانس و نوزائی علمی بزرگ و گسترده‌ای شرکت کرده، مکاتب روانشناختی مبتنی بر آموزه‌های قرآنی و اسلامی را استخراج و شاکله‌ی مهندسی آن را عرضه و یا به عبارتی تئوریزه نمایند.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه به عنوان کانون علم ناب اسلامی، نظریات بلند اسلامی را به عنوان پایه‌ها و تکیه‌گاه‌های نقد مکتب روانشناختی غرب ، شناخته و سپس دروازه‌های علمی خود را بر روی مکاتب غرب باز کنند تا مورد نقادی و کنکاش قرار گیرد، چرا که اگر ما با ذهن خالی و بدون دست‌یابی به دست‌مایه‌های مکتب روان‌شناختی اسلامی وارد اقیانوس تفکرات مکتب غرب شویم، قطعاً در لابه لای امواج متلاطم آن غرق خواهیم شد و ممکن است راه به جایی نبریم.

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با تاکید بر لزوم بهره‌گیری از مبانی و آثار اسلامی به جای آثار و کتب فلاسفه غربی، گفت:  روان‌شناختی مغرب زمین هم از نظر پایه‌‌های تفکر و هم از نظر منابع با فرهنگ و مبانی اسلامی متفاوت است، چون روان‌شناختی مبتنی بر فرهنگ اسلامی برگرفته از آموزه‌های دین و مبتنی بر احکام قرآن کریم، سنت و اندیشه ناب اسلامی و احادیث رسول  اکرم(ص) و ائمه اطهار علیهم‌السلام می‌باشد که در واقع  معدنی پایدار و غنی است.

وی افزود: در مقابل روان‌شناختی و روان‌شناسی غربی مبتنی بر تفکرات مادی و کمی خفیف‌تر مبتنی بر تفکرات اومانیستی است و پاره‌ای از آن نیز از تفکرات کلیسای مسیحیت است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس در ادمه نقد مکاتب روانشناختی غرب یاداور شد: نتایجی که روانشناختی غرب ارایه می‌شود، در واقع درون مایه‌ای از تفکرات مادی‌گرایی و یا حتی پوزیتیزیسم و یا تفکرات مبتنی بر آموزش‌های مسیحیت است، آن هم مسیحیتی که به اعتقاد ما تحریف شده و غیرواقعی است.

وی تصریح کرد: به طور حتم مطالعه ترجمه‌ای آثار غربی نمی‌تواند نسخه‌ای شفابخش و راه‌گشا از نظر تاثیرات روانشناختی برای یک فرد مسلمان که از نظر معنی، مبدا و چیستی به گونه دیگر در فرهنگ اسلامی تفسیر و تعریف شده  باشد ، حتی راه رسیدن به اوج کمال در آن مکاتب با مکتب اسلام از نظر ابزار و مفاهیم بسیار متفاوت است.

عضو فراکسیون فرهنگیان و دانشگاهیان مجلس با خطیر خواندن رسالت حوزه‌های علمیه در بیان تفاسیر دینی متناسب با نیازهای روز جامعه بیان کرد: قطعاً حوزه‌های علمیه مبتنی بر فقه پویای تشیع است و این فقه به دلیل ماهیت عظیم و همه جانبه و متحرک خود در طول تاریخ، روند رو به کمال و پیشرفتی را به خودش دیده و این به دلیل طبیعت نقاد حوزه که بر پایه فقه جعفری است، این فقه همواره پا به پای تحولات زمان و شرایط روز توانسته که روحیه اجتهاد و استنباط را در درون خود پرورش دهد و پایه‌های آن را در تفکرات و آموزه‌های دینی این فقه استوار گرداند.

وی با بیان اینکه حوزه از نظر جوهری و ماهوی دستمایه استنباط جدید و نوین از پدیده‌های جدید بشری را دارد، ادامه داد: درس آموختگان حوزه‌های مبارک علمیه دریچه‌های اندیشه خویش را به طور وسیع در برابر پدیده‌های تمدن جدید باز کنند و بر اساس رسالت بلند اسلامی خویش، این پدیده‌ها را عمیقاً بازشناسی کنند تا میزان انطباق آنها را بر آموزه‌های اسلامی و تفکرات شیعی نشان بدهند.

دکتر سعدون زاده افزود: اگر چنین شود، قطعاً حسنات و سیئات پدیده‌های جدیدی که در زندگی جوانان ما و در بطن جامعه پیش آمده، می‌تواند مورد بررسی قرار گرفته و موضع دین و فقه شیعی هم به خوبی در این گونه موارد تبیین شود که این پدیده‌ها در چه مقوله و سطحی از مقبولیت یا عدم مقبولیت در تفکرات اسلامی ما قرار دارند.

وی در ادامه گفت: بر این اساس، چون فقه شیعی یک فقه استنباطی، متحرک و پویاست و همچنین مکتب ما یک مکتب مسئولیت‌پذیر و دارای رسالت تعهد عینی در برابر هدایت انسان‌هاست، به دلیل این که کانون این تفکرات ناب در درون حوزه‌های علمیه ما قرار دارد، می‌طلبد حوزه‌های مترقی علمیه اهتمام بیشتری کرده، مظاهر تمدن جدید مانند روابط جدید در دنیای مجازی و اینترنت، مباحث اقتصادی کلان و متنوع مثل فاینانس، بانکداری اسلامی و بسیاری از مقوله‌های دیگر که امروز برای مومنین معضلی شده را به خوبی برای آحاد جامعه تبیین نمایند.

این استاد دانشگاه در بیان مصداق‌های عینی مظاهر تمدن جدید که در جوامع اسلامی معضل ایجاد کرده، اظهار داشت: پدیده‌های فکری مانند پست مدرنیسم، مقوله ماهواره و فضای مجازی و بسیاری از مظاهر جدید تمدن چه سخت‌افزار و چه در زمینه تفکر و اندیشه رسالت حوزه‌های علمیه را در بازیابی فرهنگی جامعه و شکل‌دهی هندسی این شاکله فرهنگی سنگین‌تر کرده که قطعاً با توجه به عقبه بسیار استوار این مراکز فرهنگی- دینی، با اندکی همت مضاعف و با شور و نوایی حسینی، جعفری و علوی، حوزه خواهد توانست به قله تفکرات نوین و بازشناسی و فرآوری این پدیده‌های نوین، راه یافته‌ غرب به فرهنگ و تمدن غنی اسلام هستند، دست یابد.

نماینده مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: حوزه‌های مبارک و مترقی علمیه همواره منشاء تحولات و برکات بی‌شماری برای جوامع اسلامی و بشری بوده‌اند و امیدواریم در ترویج علم، آگاهی، بصیرت و توسعه فرهنگ ناب اسلام ، بیش از پیش موفق و کوشا باشند.


 


خروج




جمعه ٣٠ فروردين ١٣٩٨

 
اوقات شرعی
تصویر برگزیده
گفتگو
بین الملل
گزارش
تازه های نشر

کلیه حقوق برای خبرگزاری حوزه محفوظ می‌باشد.  info@hawzahnews.ir